Tuesday 22 August 2017

{Swedish} Odinsbarn (Korpringarna #1) - Siri Pettersen

Helt unik och fängslande!

Svensk översättningen från Norska.

För fans av: nordisk mytologi
Publicerades: 2013
ISBN13: 9789132164859
Sidor: 662

Goodreads

Baksidestext: Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa.

Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ...

Odinsbarn är första delen i serien Korpringarna, en spektakulär fantasyberättelse med rötter i den nordiska mytologin och är den första av tre böcker i serien Korpringarna. Det är en episk och våldsam uppgörelse med främlingsrädsla, blind tro och ärelystnad. Boken har blivit en sensationell succé i hemlandet Norge där den hyllats för sin originalitet, sitt språk och sin intrig.



Mening
Cover: Jag tycker inte så mycket om den därför att bilden ser lite äckligt ut. Den påminner först mer om en skräcknovell. Men på andra sidan passar det verkligen bra till innehållet. Trots allt gillar jag att det står i centrumet och allt annat är ganska rätt och slätt.

Innehåll: Rätt från början blev jag ganska fascinerad av världen som Siri Pettersen har byggd. Det är tydligt att hon fick mycket inspiration av den nordiska mytologin (och alla som känner mig vet att jag tycker om det). Men det finns också så mycket här som är ganska unikt. Hon måste ha investerad mycket tid i detta.

Hirka är en bra huvudperson, jag gillade henne verkligen och är ganska nyfiken hur hennes historia kommer att fortsätta. Det är helt klart från början att hon är ett odinsbarn, men det blev dock ganska spännande när de andra fann ut vad hon egentligen är.
Det finns så många orättvisheter mot henne i boken. Oftast tyckte jag bara synd om henne. Allt hon ville var bara att leva i samhället, att vara en bra person och att hjälpa andra. Hennes "adoptivfar" älskade henne så mycket, det syntes verkligen. Han var en lika osjälvisk person som Hirka, fast han verkade att inte tycka så mycket om folk.

Jag visste att nånting var fel med rådet redan från början. Det är oftast så i fantasy genren. Men jag tyckte ändå om hur författarinnan satte detta i verket. Urd var en intressant karaktär, precis som Ilume och Ramoja.

Stil: Siri Pettersen berättar på ett spännandet sätt, men efter ungefär 60 sidor blev jag tvungen att låta boken ligga ett tag. Det var bara så att den svenska utgavan som jag äger är en stor pocketbok och ganska tjock. Jag kunde inte ta boken med mig så ofta som jag ville, tyvärr. Dessutom läste jag boken för min MA uppsats och för detta måste jag antecknar mycket och använda post-its och läsa boken i lugn och fred. När jag äntligen fick mer tid att läsa den hemma, dröjde det ändå ganska länge tills jag avslutade den. Det vill säga, berättelsen är spännande, men man behöver mycket tid för  hela boken.

Jag kan inte säga så mycket om språkstilen därför att jag läste den svenska översättningen. Jag kan faktisk läsa norska men det tar jättelänge, så om jag hade gjort det vore jag ännu inte färdig med boken. Men svenska är inte så långt bort från norska, alltså finns det förmodligen ingen stor skillnad.

Min slutsats: Nästa gången jag kommer till Sverige ska jag i alla fall köpa del 2 och 3 i serien! Vad synd att boken har inte än blivit översättad till fler språk som engelska eller tyska. Jag är helt säkert att det skulle bli en ännu större succé!

Min värdering: 4/5 knappar

No comments:

Post a Comment